Laat je kind zichzelf ontdekken

Laat je kind zichzelf ontdekken

Je hebt vast wel eens de modder van je kinds kleding af moeten spoelen, je prinsesje moeten bevrijden uit een kartonnen kasteel of de met viltstift aangebrachte muurkunst van je kind moeten overschilderen (of er een lijstje omheen maken). Iedere ouder heeft hier wel eens mee te maken gehad. En soms was het even diep ademhalen en tot tien tellen.

Hier bieden we informatie die je helpt de ‘experimenten’ van je kind in een wat positiever daglicht te zien.

Spelen in de modder

Heb je je ooit afgevraagd waarom modderbaden en moddermaskers een rustgevende invloed hebben op ons volwassenen? De bacterie Mycobacterium vaccae, die van nature in modder voorkomt, is goed voor je immuunsysteem en verhoogt het serotoninegehalte. Dus of je nu aan het tuinieren bent of in een modderbad zit, of je kind in plassen speelt, het helpt jullie beiden je gelukkig en ontspannen te voelen. Bovendien bestaat er een relatie tussen vroege blootstelling aan een grote verscheidenheid van bacteriën en ziektekiemen en een lagere kans op allergieën en astma.

Stokken en stenen

Iedereen die wel eens met een peuter in de natuur heeft gewandeld, is thuisgekomen met de zakken vol schelpen, stokken, stenen, bladeren en slakken en insecten. Het lijkt niet op een waardevolle of esthetisch aantrekkelijke activiteit, maar als kinderen in dit soort eenvoudige dingen belangstelling hebben, is dat omdat daarmee de verbeelding en alle zintuigen worden geprikkeld. Bovendien helpt dit hun woordenschat te ontwikkelen voor kleuren, vormen, afmetingen, geuren, geluiden en de wereld om hen heen. Ze leren hun schatten te tellen, te organiseren en in categorieën in te delen, of creatief te zijn en deze tot iets geheel anders om te vormen. Kinderen kunnen ruilen en leren dat het waardevol is om hun verzamelingen met vriendjes en vriendinnetjes te delen. Als zij een van hun vondsten met je delen, is dat een kostbaar geschenk waarmee ze hun liefde voor jou tot uitdrukking brengen. Dus zelfs als een eenvoudig getekend poppetje niet in jouw interieur past, voelen kinderen zich geliefd en gewaardeerd als je hen toont dat je hun enthousiasme deelt. Je kunt een plank, lijst of muur reserveren voor hun uitvindingen en creaties en oudere stukken verwijderen zodra nieuwe worden toegevoegd.

‘Destructief’ spel

Als je kind de pijpen van je lievelingsbroek heeft afknipt om een tunnel te maken voor het behendigheidsparcours voor het konijn, of je shirts of handdoeken heeft ‘geleend’ om een tent te maken, is dat niet omdat het zich wil misdragen of tegen je wil rebelleren. Kinderen zijn van nature creatief en nieuwsgierig en laten zich gemakkelijk meeslepen als iets hen inspireert tot uitvindingen of het verfraaien van dingen.

Een andere vorm van ‘destructief’ spel heeft te maken met het bouwen of stapelen van voorwerpen om het resultaat vervolgens (met veel genoegen) omver te gooien en weer op te bouwen. Het omgekeerde komt ook voor: je dvd-speler kapot maken om te kijken hoe die er vanbinnen uitziet. Beschouw het als de eerste les natuurkunde, wetenschap en techniek van je kind: een practicum over oorzaak en gevolg en over de natuurwetten. Het helpt je kind erachter te komen hoe dingen werken, of niet werken, en vervolgens te proberen dat te verbeteren.

Ga na welke materialen je kind het meest inspireren en regel een doos of veilige ruimte met dingen waarvan je kind weet dat ze mogen worden ‘geüpcycled’. Dat zal er misschien niet allemaal even fraai uitzien, maar dat is niet erg. Geloof in het proces. Deze creatieve ervaringen helpen kinderen het vertrouwen te hebben dat ze hun eigen ideeën in de ‘werkelijke’ wereld kunnen uitvoeren als ze ouder worden.

Rollenspel van de goeden tegen de slechteriken

Maak je maar geen zorgen als je kind zich tijdens het rollenspel met vriendjes of vriendinnetjes een beetje als een slechterik gedraagt. De slechterik spelen is zijn of haar manier om sociale en culturele normen, acties en reacties en de eigen identiteit en plaats in de wereld te testen in een omgeving die zonder gevolgen is. Ze doen maar alsof, dus het leidt ook niet tot repercussies of straf. Het hoort allemaal bij de ‘code’ die de kinderen onderling hebben. Zodra het spel voorbij is, doen ze weer normaal.

Moedig deze creativiteit daarom aan. Soms hebben onze kinderen het met hun feilloze logica allemaal haarfijn uitgedacht en zijn wij volwassenen vergeten waar alles eigenlijk om draait. Misschien herontdek je de magie van de wereld als je deze ziet door de ogen van je kind.

Terug naar blog