Week 26

apr 22, 2020

Berichtje uit je buik

Ik oefen de grijpreflex

In week 14 oefende ik al de zuigreflex door mijn lippen te tuiten. Inmiddels is mijn zuigreflex zo sterk dat ik op mijn duim of vingers zuig als deze in de buurt van mijn mond komen. De zuigreflex is een van de primaire reflexen die ik aanleer in de buik. Een ander primair reflex dat ik momenteel aan het oefenen ben is het grijpreflex. Waarschijnlijk ken je de grijpreflex wel van andere pasgeboren kindjes. Wanneer je je vinger in het handje van een baby legt, pakt hij/zij je vinger stevig vast.

De navelstreng is een handig speeltje om de grijpreflex mee te oefenen. Gelukkig is de navelstreng erg stevig, waardoor ik er van alles mee kan doen zonder hem te beschadigen.

Het is niet zeker waar het grijpreflex primair voor dient. De verwachting is dat het grijpreflex afstamt uit een eerdere periode in de evolutie en dat kindjes het gebruikten om zicht vast te houden aan de moeder. Zoals kleine aapjes die zich vasthouden aan moeder aap…

Mama’s week

DHA: voor een betere ontwikkeling van de hersenen

Gezonde voeding is belangrijk tijdens de zwangerschap. Om er zeker van te zijn dat je voldoende binnenkrijgt van specifieke voedingstoffen, kan het goed zijn om bepaalde supplementen bij te slikken. Het supplement DHA is daar een voorbeeld van. DHA is een meervoudig onverzadigd vetzuur dat behoort tot de Omega-3 vetzuren. Onderzoek wijst uit dat het slikken van DHA in de tweede helft van de zwangerschap de kans op een vroeggeboorte vermindert. Ook zou DHA kunnen bijdragen aan een betere ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel. DHA zit onder andere in Algenolie.

Slik jij liever geen supplementen, maar wil je wel graag voldoende DHA binnenkrijgen? Dat kan. DHA zit namelijk ook in vette vis, zoals sardines en zalm. Via het Voedingscentrum kun je kijken welke vis je tijdens de zwangerschap kunt eten.

Naast DHA zijn ook foliumzuur, calcium, ijzer, zink, vitamine D en vitamine B belangrijke voedingstoffen tijdens je zwangerschap. In deze blog lees je waar de verschillende voedingstoffen voor dienen, in welk deel van de zwangerschap ze van pas komen en of het slikken van supplementen wordt aangeraden voor deze voedingsstoffen.

Weetjes over voeding

Weet wat je eet, je baby eet het ook

Je baby eet nu nog niet, maar ontwikkelt al wel voorkeuren voor bepaald voedsel. Hoe zit dat? En wat is het effect van wat jij eet op jouw kindje? Lees dit en meer in deze voedselweetjes:

  • De voorkeur voor zoet is een natuurlijk instinct. Als iemand je ooit nog vertelt dat je te veel zoetigheid eet, dan heb je bij deze een mooi excuus. De voorkeur voor zoetigheid ontwikkel je namelijk al als foetus. Vruchtwater heeft net als moedermelk een zoetige smaak, waardoor een foetus de zoete smaak herkent als een ‘veilige’ smaak. Geen wonder dat we zo van zoetigheid houden dus.

  • Je baby leert nu al om gevarieerd te eten. Tenminste, als jij dat ook doet. Het vruchtwater heeft een zoete smaak. De smaak van het vruchtwater kan echter iets veranderen door de voeding die jij tot je neemt. Als jij bijvoorbeeld van pittig eten houdt, dan is de kans groot dat je baby daar ook aan went. Zorg er dus voor dat je zelf gevarieerd eet. Als jij alleen maar zoetigheid eet, dan laat je kindje straks ook liever zijn groenten liggen voor het toetje.

  • De smaakpupillen van je baby zitten er al sinds week 8. Ondanks dat ze er al zo lang zitten, proeft je baby pas iets sinds week 16.

  • Biologisch eten kan gezondheidsvoordelen opleveren voor je kindje. Alle stoffen die jij consumeert komen ook bij jouw kindje terecht, zo ook stoffen als pesticiden. Biologische groenten zijn onbespoten en biologisch vlees is vrij van antibiotica, chemische bestrijdingsmiddelen en chemicaliën. Biologisch voedsel bevat dus minder stoffen die een negatief effect kunnen hebben op de gezondheid van je kindje.

  • Zo’n 70% van de zwangere vrouwen leeft niet volgens de normen van een gezonde leefstijl. Je leefstijl is van grote invloed op de ontwikkeling van je kleintje. Voor een gezonde leefstijl moet je voldoende bewegen, de juiste voedingstoffen binnenkrijgen en tegelijkertijd ook niet te veel eten. Twijfel jij over jouw leefstijl of voeding? Maak dan eens een afspraak met een leefstijlcoach of diëtist. Zij kunnen jou vertellen of je de juiste voedingstoffen binnenkrijgt en wat je zou kunnen doen om jouw leefstijl te verbeteren.

 

vorige update   I   volgende update