Week 6

Week 6
apr 22, 2020

Berichtje uit je buik

Een kloppend hartje

Vorige week ontwikkelde ik drie verschillende lagen cellen. Deze week ontstaat in de middelste laag cellen (mesoderm) een piepklein hartje. Ondanks dat mijn hartje heel klein is, gaat het aan het einde van deze week al kloppen. Hierdoor ga ik ook sneller groeien.

Verder groeit deze week de buitenste laag cellen (ectoderm) uit tot de neuraalbuis. De neuraalbuis is een buis die een beschermlaag vormt voor waar later mijn ruggenmerg komt. Het ruggenmerg is een essentieel onderdeel van mijn zenuwstelsel en het moet dus goed beschermd worden.

In dit filmpje wordt de ontwikkeling van neuraalbuis heel mooi weergegeven. Het is een beetje technisch, maar voor de nerds onder ons super interessant! Heb je liever een luchtig filmpje, kijk dan dit filmpje van ouders die aan hun kind vertellen dat ze zwanger zijn!

Mama’s week

Nu al een buikje?

Het kan zijn dat je buik deze week wat opzet. Dat komt nog niet door het kindje wat in je groeit. Bij veel vrouwen zet aan het begin van de zwangerschap de buik een beetje op door een tragere werking van de darmen. Dit wordt veroorzaakt door het hormoon progesteron. Progesteron zorgt ervoor dat de spierspanning in de darmwand afneemt, waardoor de werking van je darmen vertraagt. Hier komt het opgeblazen gevoel vandaan.

Door de vertraagde werking van de darmen kan obstipatie optreden. Heb jij dit ook en wil je er wat tegen doen? Probeer dan zo veel mogelijk vezelrijk voedsel eten. Pruimen, kokos, noten of pinda’s zijn hier een goed voorbeeld van. Ook helpt het om te vet eten te vermijden en je eten te verdelen over 5 kleine maaltijden per dag.

Verder is het goed om voldoende te bewegen. Als je weinig beweegt, bewegen de darmen ook minder. Hierdoor blijft poep langer in de dikke darm en kan er een verstopping ontstaan. Hieronder lees je een aantal tips voor sporten tijdens je zwangerschap.

Blijf fit tijdens je zwangerschap

Tips voor als je wilt blijven sporten

Sporten tijdens de zwangerschap is heel gezond. Het is goed voor je hart en longen en voorkomt dat je te veel aankomt. Verder houdt het je lichaam goed in vorm voor de inspanningen tijdens de bevalling. En niet onbelangrijk: door te bewegen komen er stoffen als serotonine, dopamine en endorfine vrij, wat stemmingswisselingen en stress kan verminderen.

Ook als je niet sportte voor je zwangerschap kun je er nog steeds mee beginnen. Houd er wel rekening mee dat je traint als voorbereiding op de bevalling en niet om een atleet te worden. Het is goed om je conditie tijdens je zwangerschap op peil te houden, maar probeer hem niet te verbeteren. Maak het dus niet te gek. We geven een aantal tips voor bewegen tijdens de zwangerschap.

Kies de juiste sport

Het is belangrijk dat je een sport kiest die niet te veel impact op je gewrichten heeft. Het hormoon relaxine zorgt er tijdens de je zwangerschap voor dat je gewrichtsbanden iets verslappen. Hierdoor zijn je gewrichten tijdens je zwangerschap gevoeliger voor blessures. Tijdens je zwangerschap worden daarom sporten als zwemmen, wandelen en fietsen aangeraden. Deze sporten hebben een relatief lage impact op je gewrichten en je bent lekker bezig in de natuur. Beoefende jij al een andere sport voor je zwangerschap en twijfel je of je deze kunt blijven beoefenen tijdens je zwangerschap? Vraag het dan voor de zekerheid even na bij de verloskundige of gynaecoloog.

Ga naar een sportieve zwangerschapscursus

Een sportieve zwangerschapscursus geeft een sportaanbod op maat voor zwangere vrouwen. Hierdoor ben je ervan verzekerd dat je geen oefeningen doet die slecht zijn voor jou of je kindje. Verder motiveert een cursus je om door te gaan met sporten.

In Denemarken zijn zwangerschapscursussen ook populair. Met name zwangerschapsyoga is daar helemaal hip. Zwangerschapsyoga is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest. Het kan rugklachten verminderen en het zorgt ervoor dat je minder vocht vasthoudt. Een andere cursus die veel vrouwen in Denemarken volgen tijdens de zwangerschap is AquaPregnant. Dat is zwangerschapsgymnastiek in het water.

Weet wanneer je moet stoppen

Zolang jij je eigen ritme aanhoudt en niet over je grenzen heen gaat, zal sporten tijdens je zwangerschap niet snel fout gaan. Mocht je onverklaarbare buikpijn, hoofdpijn, duizeligheid of extreme vermoeidheid hebben, bespreek dan je sportactiviteiten met de gynaecoloog of verloskundige.

 

vorige update   I   volgende update