Relax, je doet het geweldig!

Aanstaande ouders
apr 01, 2020

Je hebt waarschijnlijk al gelezen (en/of het is je verteld) wat je allemaal moet doen om ervoor te zorgen dat je zwangerschap soepel verloopt, je bevalling een fluitje van een cent is en je baby perfect wordt.

Niet roken – geen alcohol – geen suiker – geen gluten– geen chemische producten – schoonheidsslaapjes houden, maar niet te vaak – sporten, maar niet te intensief – voedingssupplementen nemen, maar niet als vervanging van biologisch superfood – ontspannen, maar niet lui worden – erop rekenen dat je aankomt, maar proberen niet te veel... de lijst gaat maar door!

Het is onmogelijk om je aan elke regel of restrictie te houden, hoe goed je intenties ook zijn. Er zullen dagen zijn dat je misselijkheid of eetbuien ervoor zorgen dat je alleen kaneelbroodjes van IKEA of zure haring met chocoladepasta wilt eten. Er zullen dagen zijn dat je lichaam je aan de bank kluistert, omdat alles ongemakkelijk voelt of omdat de baby druk is, terwijl je juist van plan was om te gaan hardlopen of naar de sportschool te gaan.

Als er iets te leren valt van je zwangerschap, is het wel om volledig synchroon te raken met je lichaam. De meeste signalen zijn zo overweldigend dat je ze onmogelijk kunt negeren! Het lichaam bouwt zichzelf opnieuw op terwijl het een ander mensje laat groeien – gun het wat rust, en neem het er een beetje van als dat nodig is om je mentale veerkracht op peil te houden

  • Volg je eetbuien – je baby zal er geen last van hebben! Alhoewel: als je alleen maar junkfood eet is het misschien verstandig om te laten onderzoeken of je geen belangrijke mineralen of vitaminen mist.
  • Tijdens de zwangerschap worden je pezen zachter en ontspannen, en je verhoudingen en evenwicht veranderen, waardoor je eerder een blessure kunt oplopen. Als je niet meer zo kunt sporten als voor je zwangerschap, probeer dan open te staan voor iets anders. Het is prima om het rustiger aan te doen. Ga wandelen in plaats van hardlopen. Probeer zwangerschapsyoga in plaats van je gewone fitnessles. Dobber lekker rond in het zwembad en doe een paar oefeningen in het water in plaats van je gebruikelijke kilometer baantjes trekken.
  • Geef je over aan slaap wanneer je eraan toe bent. Vooral de eerste drie maanden worstelen zwangere vrouwen vaak met vermoeidheid.
  • Neem rust en vergeet huishoudelijke klussen wanneer je dokter je rust heeft voorgeschreven.
  • Pijntjes zijn normaal, maar sterke pijn moet je serieus nemen. Vraag je verloskundige of huisarts om advies als je twijfelt.

Je lichaam is aan het veranderen, je behoeften zijn aan het veranderen, je leven is aan het veranderen. Wees nieuwsgierig en ga er in mee. Zoek je eigen evenwicht en tolerantieniveau voor alles.
Zolang je jezelf of je baby niet bewust blootstelt aan gevaar, ontspan dan en weet dat je het GEWELDIG doet!