Ik ben zwanger, welke supplementen moet ik binnen krijgen?

Aanstaande ouders
mei 13, 2020

Tijdens je zwangerschap is het belangrijk dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. In deze blog lees je waar de verschillende voedingstoffen voor dienen en voor welke voedingsstoffen het slikken van supplementen wordt aangeraden.

De informatie in deze blog is grotendeels gebaseerd op informatie van Het Voedingscentrum. Het voedingscentrum adviseert om Foliumzuur te slikken vanaf vier weken voor de zwangerschap tot acht weken na het zwanger raken. Verder raadt het voedingscentrum aan om Vitamine D te slikken gedurende je hele zwangerschap. Je hoeft naast Foliumzuur en Vitamine D geen supplementen te slikken. Met een gevarieerd dieet kun je alle andere benodigde voedingsstoffen binnenkrijgen**. Wij adviseren om het slikken van supplementen die niet worden aanbevolen door Het Voedingscentrum altijd te bespreken met je huisarts. Mede omdat een te grote hoeveelheid van een bepaalde mineraal of vitamine schadelijk kan zijn voor je baby.

Foliumzuur

Supplement aanbevolen: Ja

Het slikken van 0,5 mg foliumzuur vanaf vier weken voor de zwangerschap tot acht weken na het zwanger raken is bewezen effectief tegen aandoeningen zoals spina bifida (open ruggetje). Het slikken van 0,5 mg foliumzuur per dag is niet schadelijk, ook niet op langere termijn. Overleg altijd eerst met je huisarts.

Calcium

Supplement aanbevolen: Nee

Tijdens je zwangerschap heb je per dag zo’n 50 gram calcium extra nodig. Calcium is van belang voor de vorming van het skelet van je baby. Het is echter niet nodig om supplementen te slikken voor calcium. Met een gevarieerd dieet krijg je namelijk voldoende calcium binnen.** Calcium zit voornamelijk in melkproducten.

IJzer

Supplement aanbevolen: Nee

IJzer is onder andere nodig voor de vorming van rode bloedlichaampjes. Tijdens je zwangerschap maakt je lichaam zo’n 20% tot 30% meer rode bloedlichaampjes aan. Ook je baby heeft tijdens de zwangerschap ijzer nodig. IJzer draagt onder andere bij aan de cognitieve ontwikkeling van het kind. Doordat zowel jij als je kindje ijzer nodig hebben, stijgt je behoefte aan ijzer tijdens de zwangerschap. Het is echter niet bekend hoeveel ijzer een zwangere vrouw extra nodig heeft. Ondanks dat je meer ijzer nodig hebt, wordt het niet specifiek aangeraden om supplementen te slikken voor ijzer. Je kunt namelijk voldoende ijzer binnenkrijgen met een gevarieerd dieet**. IJzer zit voornamelijk in rundvlees, donkergroene groenten, peulvruchten en volkorenproducten.

Zink

Supplement aanbevolen: Nee

Voldoende zink is van belang voor de ontwikkeling van het gehemelte, de hersenen, de ogen, het hart, het skelet en de longen van een kindje. In principe moet je met een gevarieerd dieet voldoende zink binnen kunnen krijgen**. Om deze reden wordt het niet standaard aangeraden om zinksupplementen te slikken. Je kunt wel meer producten eten die rijk zijn aan zink, zoals rijst en peulvruchten.

Vitamine A

Supplement aanbevolen: Nee

Vitamine A is onder andere van belang voor de ontwikkeling van het afweersysteem en de ogen. De behoefte aan vitamine A neemt tijdens de zwangerschap toe, maar het slikken van supplementen wordt toch afgeraden. Een te veel aan vitamine A verhoogt namelijk de kans op aangeboren afwijkingen. Om deze reden wordt ook het eten van leverproducten afgeraden, aangezien daar veel vitamine A in zit.

Vitamine B6

Supplement aanbevolen: Nee/ in overleg

Tijdens je zwangerschap heb je een verhoogde behoefte aan vitamine B6. In principe kun je met je standaard maaltijden voldoende vitamine B6 binnenkrijgen**. Een vitamine B6 supplement wordt afgeraden omdat teveel vitamine B6 schadelijk is voor jouw zenuwstelsel. Een tekort aan vitamine B6 kan echter de ontwikkeling van het centraal zenuwstelsel van je kindje verstoren. Daarnaast bieden vitamine B6 supplementen mogelijk een oplossing tegen ochtendmisselijkheid. Mocht je om deze redenen toch overwegen om vitamine B6 supplementen te slikken, overleg dit dan altijd eerst met je huisarts of verloskundige.

Vitamine D

Supplement aanbevolen: Ja

De meeste mensen krijgen voldoende vitamine D binnen door de zon en de juiste voeding**. Tijdens de zwangerschap heeft je lichaam niet meer vitamine D nodig dan normaal. Desondanks wordt het toch aangeraden om vitamine D supplementen te slikken tijdens de zwangerschap. Dit omdat een tekort aan vitamine D tijdens de zwangerschap kan leiden tot een te laag geboortegewicht van de baby.

*Deze informatie is afkomstig van Het Voedingscentrum.
** Kun jij bepaalde onderdelen van de schijf van 5 niet eten door allergieën of omdat je vegetarisch of veganistisch bent? Dat kan leiden tot tekorten aan vitamines of mineralen. Bespreek in dit geval met je huisarts welke supplementen je moet nemen.

Probeer luiers voor €1

Probeer de luiers en billendoekjes van Bambo Nature voor €1,-. De luiertjes bevatten geen parabenen, parfum, lotion en conserveringsmiddelen. Dat maakt de luiers niet alleen milieuvriendelijk, maar ook de veiligste keuze voor je kindje. Hier ontdekken